۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

خرید و اجاره ملک در مالزی

خرید و اجاره ملک در مالزی

راهنمای جامع اجاره و خرید املاک در مالزی و کوالالامپور
شامل مسائل مربوط به اجاره و خرید
املاک مسکونی، تجاری و اداری
بخش اول: املاک مسکونی – اجاره
اجاره آپارتمان و املاک مسکونی در کوالالامپور، از اولین خدماتی است که هر فرد خارجی پس از ورود به مالزی به آن نیاز دارد. گاه به علت هزینه های بالای اسکان در هتل و با توجه به عدم شناخت نسبت به محیط، در اجاره آپارتمان عجله می کنیم و تنها مدتی بعد متوجه می شویم که خانه را در محلی نامناسب اجاره کرده ایم، یا قیمتی بالاتر از حد معمول برای آن پرداخته ایم.
هدف اول از نگارش این راهنما، جلوگیری از همین مسائل و ارائه ی اطلاعات پایه ای در زمینه نحوه جستجوی املاک و انجام معاملات ملکی در کوالالامپور و مالزی است.
الف) انتخاب محل:
در کوالالامپور سه محله اصلی را می توان نام برد که مناسب سکونت خارجیان هستند. هر یک از این محله ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما در مجموع، می توان گفت که شاید بیش از هشتاد درصد خانواده های خارجی طبقه متوسط و بالاتر که به کوالالامپور مهاجرت می کنند، در یکی از این سه محله اقامت می گزینند:
1- امپنگ (Ampang): امپنگ از محله های قدیمی و خوش نشین کوالالامپور است که ساکنین اصلی آن را بیشتر چینی های مرفه تشکیل می دهند و در ناحیه شرقی کوالالامپور واقع شده است. به علت قرار داشتن دو مدرسه بین المللی و اغلب سفارتخانه ها در این منطقه و هم چنین شهرتی که پیش از ساخت محلات جدیدتر منحصراً به عنوان محله ی مرفه نشین به امپنگ تعلق داشته، خانواده های خارجی زیادی در این منطقه ساکن شده اند. اما در حال حاضر که رفت و آمد به مدارس این منطقه از اغلب نقاط شهر با سرویس های مدرسه امکان پذیر است، لزومی برای اسکان در امپنگ برای خانواده هایی که فرزندان خود را به این مدارس می فرستند وجود ندارد.
از مزایای این منطقه می توان نزدیکی آن به مرکز شهر، آب و هوای نسبتن مساعد، وجود دو مدرسه بین المللی، سفارتخانه ها و یک بیمارستان خصوصی مجهز در منطقه را نام برد. اما امپنگ معایب خاص خود را نیز دارد. با توجه به قدیمی بودن منطقه، بافت خیابان ها و کوچه ها به نسبت تو در تو و کم عرض است. ساختمان ها قدیمی و به لحاظ شمایل ساخت، قدری بی نظم اند و اجاره بها به نسبت سن و سال و امکانات بناهای این منطقه، معمولن بیش از حد انتظار است. از طرف دیگر باز با توجه به قدیمی بودن، خود امپنگ ساختمان ها و خیابان های خوب و بد و متفاوت از یکدیگر دارد. در نهایت، چنانچه سکونت در امپنگ به لحاظ کاری برای شما ضرورت ویژه ای نداشته باشد، سکونت در این منطقه موضوع قابل توصیه ای نیست.
جستجو در آگهی های فروش املاک در امپنگ    جستجو در آگهی های اجاره ملک در امپنگ
2- دامن سرا و دساپارکسیتی (Damansara – Desa Park City): دامن سرا که در غرب کوالالامپور واقع شده و تا مرکز شهر در حدود نیم ساعت رانندگی فاصله دارد، محله دیگری است که جمعیت خارجی آن قابل توجه است. واحدهای مسکونی این منطقه، به ویژه در قسمت شمالی و دساپارکسیتی، بیشتر به صورت خانه های ویلایی یا آپارتمان های کم واحد هستند. چند مورد مجتمع مسکونی نیز در آن وجود دارد که برای سکونت خارجیان مناسب است. اغلب خارجی های ساکن این منطقه فرزندانی دارند که از کالج ها و دانشگاه های این منطقه استفاده می کنند و دلیل اصلی سکونتشان در این منطقه همین است.
دامن سرا نیز منطقه ی خوش آب و هوایی است. امکاناتی نظیر مراکز خرید مناسب، کالج های بین المللی و یک مدرسه بین المللی را در خود جا داده و اجاره بهای واحدهای مسکونی آن به نسبت امپنگ بسیار به قاعده تر است. اغلب ساختمان های منطقه نوساز اند و امکانات مناسبی دارند. مهم ترین اشکال زندگی در دامن سرا، دوری نسبی از مرکز شهر و فاصله نسبتن زیاد تا اولین مراکز درمانی و پزشکی است.
جستجو در آگهی های فروش املاک در دامن سرا    جستجو در آگهی های اجاره ملک در دامن سرا
جستجو در آگهی های فروش املاک در دسا پارک سیتی    جستجو در آگهی های اجاره ملک در دسا پارک سیتی
3- مونت کیارا و سری هارتاماس (Mont Kiara – Sri Hartamas) : این دو منطقه که در کنار یکدیگر قرار دارند، بیشترین تعداد خانواده های خارجی از قشر متوسط و بالا را در خود جای داده اند. مونت کیارا که کاملاً با اتوبان های اطراف به صورت مستقل از مناطق اطراف جدا شده، با ساختمان های مسکونی بلند مرتبه خود شناخته می شود. این منطقه یک کلینیک، یک بیمارستان خصوصی، دو مدرسه بین المللی، چهار مرکز خرید تجاری – اداری و ده ها برج مسکونی اعیان نشین را در خود جا داده است. تقریباً کلیه امکانات مورد نیاز ساکنین در منطقه موجود است و فاصله آن تا مرکز شهر تنها ده تا پانزده دقیقه رانندگی می باشد.
به لحاظ فضای مدرن، امنیت، امکانات ساختمان ها، نوساز بودن منطقه، امکانات گوناگون پزشکی، آموزشی و غیره که در این منطقه وجود دارد، سکونت در مونت کیارا و سری هارتاماس بیش از هر منطقه دیگر در کوالالامپور قابل توصیه است. نرخ اجاره خانه در این منطقه با توجه امکانات عالی محلی و امکانات خود ساختمان ها، معمولاً متناسب و منطقی است.
جستجو در آگهی های فروش املاک در مونت کیارا    جستجو در آگهی های اجاره ملک در مونت کیارا
جستجو در آگهی های فروش املاک در سری هارتاماس  جستجو در آگهی های اجاره ملک در سری هارتاماس
ب) انواع واحدهای مسکونی و شرایط کلی آن ها
واحدهای مسکونی موجود در این مناطق، اغلب به صورت مجتمع های مسکونی هستند. تعداد کمی نیز آپارتمان های کم واحد و خانه های ویلایی مناسب سکونت خارجی ها در این مناطق موجود است. در هر حال با توجه به چند نکته کلیدی، از جمله امنیت بالای مجتمع های مسکونی، امکانات مناسب این مجتمع ها (نظیر استخر، سالن بدن سازی، مینی مارکت، سرویس نظافت فضاهای عمومی و غیره) توصیه می شود که حداقل در بدو ورود در مجتمع های بزرگ سکونت کنید.
اگر به خانه های ویلایی علاقمند هستید، باید در نظر بگیرید که با توجه به آب و هوای استوایی مالزی، معمولاً مصرف انرژی برای خنک کردن فضای داخلی در خانه های ویلایی و طبقات پایین مجتمع های مسکونی چندین برابر است. علاوه بر این مشکل پشه و سایر حشرات نیز در خانه های ویلایی و طبقات پایین مجتمع های آپارتمانی کاملاً جدی است. ضمن اینکه خانه های ویلایی ای که در شهرک ها قرار ندارند، امکاناتی نظیر گارد و نگهبانی، نظافت، مینی مارکت، استخر و فضاهای عمومی مناسب و غیره را در دسترس ندارند که فراهم آوردن آن ها به طور مستقل هزینه مازاد در پی خواهد داشت.
پ) قواعد و قوانین اجاره مسکونی در مالزی
1- به طور کلی واحدهای مسکونی در مالزی در سه حالت “مبله کامل”، “نیمه مبله” و “بدون مبلمان” برای اجاره ارائه می شوند. توجه کنید که در اجاره نامه، بخشی به فهرست مبلمان و اثاثیه اختصاص دارد که این لیست را باید پیش از امضاء اجاره نامه، با وسایل موجود تطبیق دهید.
2- پیش کرایه منازل مسکونی به طور عرفی در مالزی معادل دو ماه و نیم کرایه خانه است. به عنوان مثال اگر خانه ای اجاره می کنید که کرایه ماهانه اش 2000 رینگیت است، معادل دو ماه و نیم (5000 رینگیت) به عنوان ودیعه به صاحب خانه پرداخت می شود. اجاره ی هر ماه نیز در ابتدای ماه قابل پرداخت است. به عنوان مثال در اجاره ی یک خانه 2000 رینگیتی، پرداخت اول شما معادل 7000 رینگیت (5000 رینگیت ودیعه + 2000 رینگیت اجاره ماه اول) خواهد بود. بابت پرداخت کلیه این مبالغ می بایست از صاحب خانه یا آژانس املاک واسطه رسید دریافت نمایید. علاوه بر این، هزینه ی کمی برای ثبت سند اجاره نامه پرداخت می شود که بر عهده مستاجر است.
3- در مواردی که خانه همراه با وسایل اجاره می شود، علاوه بر تطبیق دادن فهرست مندرج در اجاره نامه با وسایل موجود، به ویژه در مورد وسایل برقی مانند کولر، فن، آبگرمکن، مایکروویو، یخچال، ماشین لباسشویی و غیره، مطمئن شوید که در شرایط مطلوب و سالم قرار دارند. چنانچه متوجه هرگونه ایراد شدید، آژانس املاک واسطه را در جریان قرار دهید تا پیش از امضاء اجاره نامه نسبت به رفع عیوب اقدام شود.
4- مدت قرارداد اجاره معمولاً یک سال است که در اجاره نامه به صورت 1+1 درج می شود، به این معنی که پس از اتمام سال اول و به شرط توافق طرفین، بدون نیاز به انجام مجدد امور قانونی و پرداخت هزینه اضافه، می توان قرارداد را برای یک سال دیگر نیز ادامه داد. در صورتی که مستاجر به هر دلیلی تمایل داشته باشد پیش از یک سال ملک را تخلیه کند، هزینه ای که به عنوان ودیعه به صاحب خانه پرداخت کرده به هیچ عنوان قابل بازپرداخت نخواهد بود و به طور کامل ضبط می شود. بنابراین مهم است که پیش از امضای اجاره نامه و ایجاد تعهد، به طور دقیق ملک را ارزیابی نموده و تصمیم درستی اتخاذ نمایید.
5- مانند بسیاری از کشورهای دیگر، در مالزی نیز “اجاره به غیر” از طرف مستاجر خلاف قانون و مقررات است، مگر اینکه شرایط خاصی در اجاره نامه قید و ذکر شده باشد.
ت) پس از عقد اجاره
1- به طور معمول در اجاره نامه قید می شود که تاریخ پرداخت اجاره بهای هر ماه، از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از موعد اجاره است. به عنوان مثال اگر ملک را در روز هفتم ماه اجاره کرده اید، برای ماه های آتی می بایست اجاره را بین یکم تا چهاردهم ماه پرداخت نمایید. پرداخت اجاره می تواند به صورت نقدی (در ازای دریافت رسید)، چک یا پرداخت آنلاین انجام شود. دقت کنید که حتی الامکان اجاره را هر ماه در این بازه زمانی پرداخت نمایید.
2- در ساختمان های نوساز، به طور معمول تا دو سال پس از تحویل ملک، دوره گارانتی محسوب می شود. به این معنی که هر مشکلی در سیستم لوله کشی، برق یا وسایلی که سازنده روی ملک تحویل داده به وجود بیاید، مسئولیت آن با سازنده است. اگر ملکی که در آن زندگی می کنید کمتر از دوسال پیش ساخته شده است، کافی است هر مورد مشکل را به مدیریت ساختمان یا صاحب ملک انتقال دهید تا آن ها از طریق سازنده نسبت به رفع آن اقدام نمایند.
3- در تمام مجتمع های مسکونی، دفاتر مدیریت ساختمان فعال هستند. بسیاری از مسائل از قبیل مشکلات مربوط به فضاهای عمومی، آسانسور ها، کابل کشی تلفن یا آیفون، پارکینگ و غیره را می توانید به دفتر مدیریت ساختمان منتقل نموده و درخواست همکاری نمایید.
4- در مورد خرابی های احتمالی در ساختمان های بیش از دو سال که ارتباطی با مستاجر ندارند، مثل ترکیدگی لوله، مشکلات برق و مانند این ها، مساله را ابتدا با صاحب خانه یا آژانس واسطه در میان بگذارید. معمولاً در این موارد هزینه و انجام کار از سوی صاحب خانه تقبل می شود، یا اینکه صاحب ملک از شما می خواهد مساله را رفع نموده و رسید هزینه ها را جهت پرداخت به وی تحویل دهید.
بخش دوم: املاک مسکونی – خرید
الف) سرمایه گذاری در املاک مالزی
مالزی از جمله کشورهایی است که با توجه به رشد و توسعه سریعی که در حال تجربه آن است، محل مناسبی برای سرمایه گذاری روی املاک به شمار می رود. مناطق شهری مالزی به ویژه در پایتخت این کشور کوالالامپور و اطراف آن، به سرعت در حال توسعه و ساخت و سازند و کمتر منطقه ای را در کوالالامپور می توان یافت که قطعه زمین درحال ساختی در آن مشاهده نشود. در چنین فضایی، انتخاب ملک مناسب برای سرمایه گذاری امر بسیار مهم و حساسی به شمار می رود.
ب) انتخاب محل
موقعیت مکانی ملکی که انتخاب می کنید، مهم ترین بخش سرمایه گذاری روی املاک است. مشاورین رهیافت بین الملل نیل در مالزی، با کمک کارشناسان امور بانکی و سرمایه گذاری مستقر در محل، املاک مناسب برای سرمایه گذاری را به شما معرفی خواهند کرد. به طور کلی می توان گفت که اغلب ساختمان ها و مجتمع های مسکونی واقع شده در مونت کیارا و سری هارتاماس، از موقعیت سرمایه گذاری برتری نسبت به سایر منطقه های کوالالامپور برخوردارند. کلید طلایی سرمایه گذاری در ملک، دنبال کردن سلیقه مهاجرین و خارجی هاست، که مهاجرین خوش نشین ساکن در کوالالامپور، غالباً مونت کیارا را برای زندگی انتخاب می کنند. همین امر باعث می شود که رشد قیمت، بازدهی اجاره و نمو سرمایه در این منطقه بسیار بالا باشد. خارج از منطقه مونت کیارا نیز مجتمع ها و پروژه های مسکونی ای که دارای شرایط مشابه باشند وجود دارند.
محاسبه درستی سرمایه گذاری روی یک ملک مشخص در کوالالامپور، با فاکتورهای علمی و واقعی قابل انجام است. کارشناسان امور بانکی همکار با رهیافت بین الملل نیل به شما می گویند که ارزش واقعی ملک مورد علاقه شما، با توجه به ارزش گزاری بانک ها، به چه میزان است. در این مورد حتماً از مشاورین دفتر کمک بگیرید.
پ) انواع واحدهای مسکونی، و انتخاب نوع واحد از منظر سرمایه گذاری
علاوه بر موقعیت جغرافیایی، نوع ساخت ملک نیز در ارزش آن به لحاظ سرمایه گذاری موثر است. به طور کلی ارزش افزوده واحدهای واقع در مجتمع های مسکونی، به مراتب بیشتر از واحدهای مسطح، خانه های ویلایی و آپارتمان های کم واحد است. همین طور باید در نظر گرفت که نام کمپانی سازنده ملک، حداقل در کشور مالزی، تاثیر مستقیم و بلامنازع در ارزش گزاری ملک و میزان رشد قیمت و اجاره بهای آن دارد. به طور کلی می توان گفت که ملکی که رقم اجاره آن در طول یک سال بین 8 تا 12 درصد کل قیمت واحد است، سرمایه گذاری مناسبی به شمار می رود.
ت) مراحل قانونی خرید ملک مسکونی
خرید ملک در مالزی، از مرحله ی پیش پرداخت تا انتقال سند و تحویل کلید، برای املاک مسکونی به طور متوسط به حداقل چهار ماه زمان نیاز دارد. پس از اخذ مشاوره برای خرید ملک و سنجش کلیه جوانب و انتخاب واحد مسکونی مورد نظر، اولین قدم پرداخت 3 درصد کل قیمت ملک به عنوان پیش پرداخت است. پس از پرداخت این سه درصد، مشاورین رهیافت بین الملل نیل برای دریافت وام مسکن شما درخواستی را به بانک های معتبر تسلیم می کنند و هم زمان با یک وکیل برای انجام امور قانونی مربوط به ملک قرارداد می بندند. در حدود سه الی چهار هفته بعد، بانک ها به درخواست وام پاسخ می دهند و طبیعتاً بانکی که بهترین شرایط را برای وام ملک به شما پیشنهاد داده است، انتخاب می شود. پس از قطعی شدن وام و دریافت مجوز خرید ملک از کمیته سرمایه گذاری خارجی، قرارداد خرید و فروش امضا و هفت درصد از کل قیمت ملک پرداخت می شود. از زمان پرداخت این هفت درصد و امضاء قرارداد خرید و فروش، خریدار سه ماه فرصت دارد تا باقیمانده قیمت ملک را (منهای مبلغ وام) به فروشنده پرداخت نماید.
در یک سناریوی فرضی خرید ملکی به قیمت 500 هزار رینگیت، مراحل مختلف به این شرح خواهند بود:
1- پیش پرداخت: 15 هزار رینگیت (3 درصد)
2- ارائه درخواست وام به بانک / استخدام وکیل / ارائه درخوست مجوز به کمیته سرمایه گذاری خارجی مالزی جهت انجام معامله
3- اخذ مجوز کمیته سرمایه گذاری خارجی / دریافت پیش موافقتنامه وام (به عنوان مثال: 70 درصد قیمت ملک) که در حدود یک ماه تا شش هفته بعد از پیش پرداخت انجام می شود.
4- امضاء قرارداد خرید و فروش ملک، پرداخت دوم معادل 35 هزار رینگیت (7 درصد)
5- پرداخت 20 درصد ما به التفاوت باقی مانده از قیمت ملک به فروشنده (10 درصد تا به حال پرداخت شده و 70 درصد از طریق وام بانکی تامین می شود.) در عرض سه ماه از تاریخ امضاء قرارداد خرید و فروش. (در این سناریو با توجه به قیمت کلی 500 هزار رینگیت، 20 درصد باقیمانده معادل 100 هزار رینگیت خواهد بود)
6- پرداخت هزینه های مربوط به وکیل و انتقال سند در پایان سه ماه ( در حدود 5 درصد قیمت ملک، در این سناریو معادل 25 هزار رینگیت)
7- انتقال وام از بانک به فروشنده
8- انتقال سند و تحویل کلید
با وجود پیچیدگی های مربوط به انجام کل پروسه خرید ملک، مشاورین رهیافت بین الملل نیل در مالزی با سابقه مناسبی که در انجام اینگونه امور دارند، در کلیه مراحل همراه شما خواهند بود. بنابراین جای نگرانی نسبت به مراحل قانونی خرید ملک وجود ندارد و بهتر آن است که وقت خود را برای انتخاب صحیح ملک صرف نمایید.
ث) وام بانکی
اخذ وام بانکی از مهمترین چالش های موجود در انجام یک پروسه کامل خرید ملک برای ایرانیان است. کارگزاران رهیافت بین الملل نیل در مالزی، با توجه به آشنایی با ضوابط و همکاری نزدیکی که با بانک ها و موسسات اعتباری دارند، در این امر خدمات ویژه ای به شما ارائه خواهند داد.


بخش سوم: املاک تجاری و اداری – اجاره
الف) انتخاب محل:
انتخاب محل کسب و کار، امری کاملاً جدا و متفاوت از انتخاب محل سکونت است. دقت کنید که الزاماً محلی که برای زندگی انتخاب می کنید، برای به راه اندازی فعالیت تجاری شما مناسب نخواهد بود. به طور کلی در انتخاب محل ملک تجاری و اداری، می توان مناطق زیر را پیشنهاد نمود:
1- خدمات توریستی، آژانس های مسافرتی: مناطق مرکزی شهر و اطراف کی ال سی سی برای این نوع کسب و کار مناسب هستند.
2- شرکت های صادرات و واردات / خدمات اینترنتی / فعالیت های کم مراجع: اگر میزان مراجعات بالایی را پیش بینی نمی کنید، اجاره دفتر در محلات مسکونی، کم رفت و آمد و حاشیه ای به مراتب ارزان تر از مرکز شهر است. بنابراین بهتر است از پرداخت هزینه های گزاف کرایه دفتر در مرکز شهر پرهیز کنید.
3- رستوران / مینی مارکت: مناطق مسکونی هم به لحاظ اجاره بهای واحدهای تجاری و هم به لحاظ پتانسیل مشتری، برای راه اندازی رستوران و مینی مارکت مناسب تر هستند. علاوه بر این، مناطق نزدیک به کالج ها و مراکز آموزشی نیز برای راه اندازی رستوران هایی با غذای ارزان قیمت (مانند رستوران های زنجیره ای و فست فود) قابل توصیه اند.
** با توجه به اینکه انتخاب محل اداری و تجاری به شدت به نیازهای نوع کسب و کار شما وابسته است، توصیه می شود بابت هر مورد به صورت جداگانه با کارشناسان ملکی رهیافت بین الملل نیل مشاوره کامل دریافت نمایید.
** توجه کنید که در راهنمای “بسته های راه اندازی کسب و کار در مالزی“، می توانید از بسته های آماده رهیافت بین الملل نیل و شرکت های همکار جهت راه اندازی مشاغل خاص استفاده نمایید؛ به این صورت که این بسته ها، پکیج کاملی از ثبت شرکت، انتخاب محل فعالیت، اجاره محل، طراحی داخلی و راه اندازی، دریافت مجوزهای مورد نیاز، برقراری کانال های ارتباطی با تولیدکنندگان کالاها و خدمات اولیه و سایر موارد را در اختیار شما قرار می دهند. با استفاده از این بسته ها، می توانید به جای صرف وقت و هزینه گزاف، در یک بازه زمانی کوتاه از راه اندازی کسب و کار کامل خود خاطرجمع باشید و در تاریخ مشخص فعالیت خود را آغاز نمایید. برای اطلاعات بیشتر از راهنماهای “پورتال جامع کارآفرینی و تجارت در مالزی” استفاده کنید.
ب) شرایط کلی و قوانین اجاره املاک اداری و تجاری در کوالالامپور
1– مانند واحدهای مسکونی، واحدهای اداری و تجاری نیز در مالزی در سه حالت “مبله کامل”، “نیمه مبله” و “بدون مبلمان” برای اجاره ارائه می شوند. تاکید می شود توجه کنید که در اجاره نامه، بخشی به فهرست وسایل و اثاثیه اختصاص دارد که این لیست را باید پیش از امضاء اجاره نامه، با وسایل موجود تطبیق دهید.
2- پیش کرایه واحد های اداری و تجاری در مالزی به طور عرفی معادل دو ماه و نیم تا سه ماه و نیم کرایه واحد است. که در ابتدای کار پرداخت می شود. هزینه ی پرداختی برای ثبت سند اجاره نامه نیز بر عهده مستاجر است.
3- مدت قرارداد اجاره واحدهای اداری و تجاری معمولاً یک یا دو سال است که در اجاره نامه به صورت 1+1 یا 1+2 درج می شود، به این معنی که پس از اتمام مدت اجاره و به شرط توافق طرفین، بدون نیاز به انجام مجدد امور قانونی و پرداخت هزینه اضافه، می توان قرارداد را برای یک سال دیگر نیز ادامه داد. در صورتی که مستاجر به هر دلیلی تمایل داشته باشد پیش از سر رسیدن موعد اجاره ملک را تخلیه کند، هزینه ای که به عنوان ودیعه به صاحب ملک پرداخت کرده به هیچ عنوان قابل بازپرداخت نخواهد بود و به طور کامل ضبط می شود. بسیار مهم است که پیش از امضای اجاره نامه و ایجاد تعهد، به طور دقیق ملک را ارزیابی نموده و تصمیم درستی اتخاذ نمایید.
بخش چهارم: املاک تجاری و اداری – خرید
الف) انتخاب محل:
انتخاب محل خرید برای املاک تجاری و اداری، از انتخاب محل برای خرید واحدهای مسکونی هم بسیار پیچیده تر است. برخی املاک اداری و تجاری که خرید آن ها ممکن است بسیار پرسود و به صرفه باشد، تا ده سال قدمت دارند یا در محله های شلوغی واقع شده اند که ممکن است به طور عادی گذرمان هم به اطراف آن نیافتد. در هر حال اگر قصد جدی برای خرید املاک تجاری یا اداری دارید، در نظر بگیرید که باید مشاوره کاملی بگیرید و وقت کافی صرف پیدا کردن ملک مناسب کنید. پروسه خرید املاک اداری و تجاری کاری زمان بر است که می بایست با دقت و وسواس بسیار زیادی انجام شود.
ب) شرایط و قوانین خرید املاک تجاری و اداری در کوالالامپور
خرید املاک تجاری و اداری در مالزی از مرحله پیش پرداخت تا تحویل کلید و انتقال سند، حداقل شش تا هشت ماه (دو برابر زمان مورد نیاز برای املاک مسکونی) زمان نیاز دارد. تفاوت عمده با خرید املاک مسکونی، یکی در قسمت دریافت موافقت نامه کمیته سرمایه گذاری خارجی برای املاک تجاری و اداری است که معمولاً دو تا سه ماه زمان نیاز دارد، و مورد دوم در زمان انتقال اسناد اتفاق می افتد که کمی بیشتر از انتقال سند املاک مسکونی طول می کشد. سایر موارد، مراحل پرداخت و درصد پرداختنی در هر مرحله از معامله، مشابه روند خرید املاک مسکونی است.
پ) وام بانکی
وام بانکی برای املاک اداری و تجاری معمولاً به زمان بیشتری برای کارشناسی و ارزشیابی ملک نیاز دارد و درصد وام دریافتی نیز با توجه به فاکتورهای مختلف موثر بر ارزش املاک تجاری و اداری، از یک ملک تا ملک دیگر و در بانک های مختلف بسیار متنوع و متفاوت است. به همین جهت توصیه می شود پیش از اقدام به خرید، حتماً با مشاوران رهیافت بین الملل نیل تماس بگیرید و مشاوره کاملی دریافت نموده و ریسک ها و مسائل مختلف را بسنجید و سپس تصمیم گیری نمایید.
نکته آخر:
سکونت در یک ملک مسکونی، کسب و کار در یک ملک تجاری یا اداری، یا سرمایه گذاری در هر نوعی از املاک، مقوله ای بسیار حساس است که سرنوشت یک خانواده را تعیین می کند. در تصمیم گیری در هیچ یک از این موارد، به هیچ وجه عجله نکنید. کار مشاورین نیل مالزی ارائه مشاوره دقیق در هر یک از این موارد به شماست، پس حوصله کنید و با کمک مشاورین خود، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید. بازار ملک، فرصت ها و ریسک های گوناگون نهفته در آن، پیچیدگی های خاص خود را دارند که تنها با حضور دائمی در بازار و پیگیری مکرر وضعیت موجود قابل درک هستند. کارگزاران نیل در مالزی با توجه به حضور دائمی در بازار ملک، این تجربه و آگاهی را دارا هستند و آماده اند تا آن را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهند، چه بهتر که از این فرصت استفاده نموده و انتخاب صحیح را انجام دهید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر