۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

درباره کشور مالزی

درباره کشور مالزی

كلياتي درباره كشور مالزي :
کشور مالزی یکی از کشورهای ثروتمند آسیایی است که به ثبات سیاسی و رشد سریع اقتصادی شهرت دارد و در آستانه ورود به شمار کشورهای کاملا توسعه یافته قرار دارد. پایتخت مالزی کوالالامپور است که به عنوان یکی از پایتخت های مدرن جهان به حساب می آید . مالزی استقلال خود را در 31 اوت سال 1957 بدست آورد.
بسياري از شركتهاي چند مليتي مانند سيتي بانك، GE  ، مايكروسافت، ليئو برنت، آلاينس و خيلي هاي ديگر به زيبايي شهر در طي ساليان گذشته افزوده اند. با كمك همين شركتها كوالامپور بعنوان يكي از 10 شهر منتخب آسيا در مجله هفتگي آسيا راي آورد.

موقعیت جغرافیایی مالزی :
مالزي داراي آب و هواي استوايي بوده و دماي هوا بطور متوسط در روز حدود ºC 33 و در طول شب به C  º 27 خواهد رسيد. آب و هوای گرم نواحی استوائی با دمای حدود 21 تا 32 درجه سانتيگراد و تحت تاثير بادهای موسمی شمال شرقی و جنوب غربی قرار دارد.
كشور مالزي در جنوب شرقي آسيا، تشكيل شده از دو سرزمين و 13 استان مي باشد كه 11 استان در سرزمين اصلي و 2 استان ديگر در جزيره ساراواك و صبا قرار دارند. سرزمين اصلي شبه جزيره اي است كه از شمال با كشور تايلند و از جنوب به سنگاپور متصل بوده و قسمت ديگر آن جزيره بورنيئو است كه با يك سوم مرز شمالي كشور اندونزي هم مرز بوده و كشور بروئني در شمال آن واقع شده است. وسعت كل اين كشور 329.750 كيلومتر مربع است.

وضعیت فرهنگی و اقتصادی مالزی :
مالزي داراي حكومت سلطنتي مشروطه فدراتيو مي باشد كه اسماً توسط بالاترين مرجع قانوني و مجلس مقننه كه شامل دو مجلس سنا و شورا مي باشد اداره مي شود.
از نظر اقتصادي ، صنعت بزرگترين بخش اقتصاد مالزي را تشكيل مي دهد. توريسم و مواد اوليه مانند نفت، روغن نخل، لاستيك طبيعي و چوب نيز سهم مهمي در اقتصاد مالزي دارند.

مالزی درحال پيشرفت سريع در صنايع بخصوص الکترونيک و خودرو ميباشد. وجود سنگاپور و هنگ کنگ قطب های بزرگ  اقتصادي؛ ژاپن دومين کشور صنعتی دنيا؛ چين بزرگترین کشورصادرات ارزان قيمت؛ هند و استراليا در اطراف اين کشور؛ تنوع خاصی در نژاد و زبان ساکنان مقيم اين سرزمين بوجود آورده است و کمک مهمی برای ترقی آن کشور ميباشد.

هم اکنون بیش از 40 هزار دانشجوی خارجی از 150 کشور دنیا در مالزی مشغول به تحصیل می باشند . حضور دانشگاههای معتبر جهان برای اجرای دوره های آموزشی مشترک با دانشگاههای مالزی سبب افزایش ورود دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل به این کشور شده است . سالانه حدود 25  میلیون گردشگر خارجی وارد مالزی می شوند و این کشور را به مکانی بین المللی برای جذب گردشگران تبدیل کرده است .

كشوري در قلب آسيا با فرهنگها، جاذبه ها و ديدنيهاي متفاوت كه مانند ظرفي جوشان و پر هيجان مذاب كه نژادها و اديان مختلف مالايي، هندي، چيني و ديگر افراد با همديگر در صلح و صميميت زندگي مي كنند. كشور زيبايهاي بي حد و مرز كه با آسمان خراشهاي بلند به خانه هاي سنتي طويل اشراف دارد. با داشتن زيبا ترين سواحل و مناطق شنا  در دنيا، مي تواند محلي براي گريز از فعاليتهاي روزانه باشد. سواحلي بسيار زيبا در قلب آسيا با شنهاي سفيد و درخشنده كه كيلومترها در حاشيه آبهاي خوش رنگ جزيره استوايي امتداد دارد.

جمعيت کشور مالزی :
اين كشور داراي جمعيتي بالغ بر 25 ميليون نفرمي باشد. بنا به اطلاعات آماري مالزي نرخ رشد جمعيت در حدود 1.78% مي باشد كه از 4 فرقه اصلي 50.4% مالايي، 23.7% چيني، 11% بومي هاي اوليه و 7.1% را هنديان تشكيل مي دهند.

زبان رسمی مردم مالزی :
زبان رسمی اين کشور مالائی می باشد اما زبان انگليسی به صورت گسترده در محاورات استفاده ميگردد.

واحد پول مالزی :
واحد پول مالزی رينگيت مالزی Malaysia Ringgit – RM می باشد که به 100 واحد کوچکتر تقسيم شده است.
RM 1 = sen 10
ساعت رسمی مالزی :
ساعت رسمی مالزی 8 ساعت جلوتر از زمان مبداء گرينويچ است که در مقايسه با ايران در شش ماه اول سال شمسی زمان در مالزی5/3 ساعت جلوتر از ايران بوده و در شش ماه دوم سال (بخاطر تغيير ساعت رسمی در ايران) اين اختلاف 5/4 ساعت می باشد.

مذهب
مذاهب مختلفی در کشور مالزی وجود دارد. اما دین اسلام به عنوان دین رسمی این کشور است. دین های بودایی و هندو و مسیحیت از دیگر دین های رایج در این کشور است. در واقع در این کشور هر فرد آزاد است که دین خود را خود انتخاب کند.

غذا
غذا خوردن یکی از سرگرمی های مورد علاقه مردم مالزی است و به این دلیل گوناگونی و تنوع غذا در این کشور بسیار زیاد است. غذا در همه جا به راحتی پیدا میشود . غذا خوردن در بیرون از خانه در این کشور بسیار رایج و ارزان است.

خرید
بازارهای ارزان برای نیازهای روزانه در 7 روز هفته و از ساعت 10 صبح موجود است .همچنین شما میتوانید از بازارهای سنتی در کشور مالزی لذت ببرید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر